F5J HORÚCE NOVINKY * F5J HOT NEWS * F5J HORÚCE NOVINKY * F5J HOT NEWS * F5J HORÚCE NOVINKY *

01 - Jesenná klubová test-súťaž podľa klubových pravidiel F5J-lite , Dubnica - RMK Airfield, 13. október 2012.
Juro Dudáš (senior) vstúpil do povedomia F5 komunity u nás hlavne ako "spoluautor" dvoch mladých nádejných pilotov rc-elektroklzákov - Juraja a Matúša - teda jeho synov. Lepšie informovaní však vedia, že tento muž stál aj pri zrode poslednej modifikácie národných FXJ pravidiel , z ktorej nakoniec vznikla oficiálna súťažná kategória F5J-FAI. Na obrázku vľavo sa síce tvári akosi neangažovane, ale je to zrejme opäť len zdanie...

Juro je jeden z tých, ktorý si dobre pamätá časy, keď sa na našich domácich F5 súťažiach zúčasťnovala parta nie menej ako desiatich členov dubnického modelárskeho klubu ... Pozná dôverne možnosti aj myslenie mladých aj zrelších chlapcov, ktorých ambície lietať sa spravidla rozplynú pri zrážke s tvrdou konkurenciou vylietaných pilotov so špičkovými modelmi a nie práve lacnou sprievodnou výbavou.
Obidva tieto aspekty zrejme bral do úvahy, keď prišiel s myšlienkou zostaviť také súťažné pravidlá, ktoré by mali nádej priviesť do radov pilotov súčasnej oficiálnej F5J novú mladú krv a tiež oživiť sobotňajšie či nedeľné lietanie na klubových letiskách...

Na tomto základe sme potom v klubovej "rade starších" zadefinovali päť podmienok, ktoré želaným spôsobom "zjednodušujú" všeobecne známu predlohu - teda oficiálne pravidlá F5J-FAI.

1/ v charakteristike modelu sme upravili povolené rozpätie zo 4000 na 2540 mm (teda 100")
2/ povolená doba chodu motora sa predĺžila na 40 s
3/ presnosť pristátia sa nehodnotí páskou F5J-FAI, ale len bonusom 25 b za pristátie do kruhu s r=2,5 m
4/ zapojenie výškomera len ako registračnej jednotky (teda paralelné) je povolené
5/ reštart motora je prípustný, ale hodnotí sa nulou za let a odpočtom 25 b zo súčtu započítaných letov


Pre splnenie letovej úlohy sa hodí široké spektrum modelov dostupných na trhu za relatívne prijateľné ceny,tiež mnoho modelov zo starých garážových zásob, ale aj väčšina špeciálov národnej kategórie F5-outrunner... Špeciálnym nárokom na technickú výbavu je len výškomer schopný registrovať výšku definovanú ako FAI-alt. V podstate všetky novšie u nás známe výškomery (RC-alti, RC-Multi, AltisV3, MultiLog, Sky Limit) sú pre tieto pravidlá požiteľné. Nároky na pohon tiež nie sú preexponované - stačí, keď je model schopný nastúpať za 40 sekúnd do výšky 150 - 250 metrov a letová úloha je pri troche šikovnosti a správnej taktike splniteľná.

A či je to iba zdanie, alebo je to skutočne tak, to nám mala ukázať sobotňajšia súťaž na klubovom letisku.
Časť z približne tucta modelov pred súťažou
A na osobitnom zábere krásavec Sírius
Lietalo sa vo dvoch skupinách na piatich štartoviskách
Výšky sa "vyblikávali" , len občas sa išlo k čítačke
Akcii velil klubový F5-boss Karol Ťupek
A jemu patril aj potlesk pilotov po vyhlásení výsledkov
Keď si chcete pozrieť ďalšie obrázky KLIKNITE NA TENTO TEXT
Myslím, že nie je potrebné uvádzať technické detaily . Podstatné je , že pravidlá sa ukázali pre uvedený účel ako prijateľné, dostatočne jednoznačné aj spravodlivé.
Pokým je istota, že sa do radov súťažiacich nezamiešajú piloti so špičkovými továrenskými či hand-made orchideami, prípadne skúsení piloti s nenaplnenými ambíciami z oficiálnych elektroglider súťaží , mohlo by to fungovať . A že je medzi dotknutými členmi RMK Dubnica o túto súťaž záujem , o tom svedčí aj skutočnosť, že sa na medzisezónne obdobie do štartu "veľkých F5J" chystá seriál "Dubnická klubová liga F5J-light"
Za seba môžem povedať, že sa mi Jurova myšlienka pozdáva. Nerealizovať ju by bolo nerozumné. Lebo iná cesta ako pritiahnuť nových a mladých pilotov do asi najprogresívnejšej modelárskej kategórie elektier pravdepodobne nevedie.

Za F5 sekciu RMK Dubnica , Palo L.

Fotografie: album F5JFUN (Juro Bačiak), Karol Ťupek a Miloš Konečný

NAJ.sk